
سردرگمی ها و تب و تاب پساکنکور!
با اعلام نتایج آزمون سراسری دانشگاهها بار دیگر موضوع تعیین رشته و در حقیقت تعیین سرنوشت آینده داوطلبان ورود به دانشگاه، به دغدغهِ اصلی بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده است.
علیرغم وجود قوانینی که برمبنای آن آزمون سراسری(کنکور) ورود به دانشگاهها می بایست سالها قبل حذف می شد، امّا امسال نیز، سنجش آموزش داوطلبان تقریباً به همان شکل سابق برگزار شد و اینک بیش از یک میلیون و سیصد هزار داوطلب ورود به دانشگاه و خانواده های آنان روزهای پر تب و تاب انتخاب رشته را می گذرانند و اگرچه تلاش می شود تا با راهنمائیهای مختلف و از جمله راه اندازی مراکز انتخاب رشته تحصیلی، داوطلبان یاری شوند، امّا با توجّه به عدم وجود نظام برنامه ریزی کلان نیروی انسانی برای تأمین نیازهای کشور، بسیاری از جوانان و خانواده های آنان در انتخاب رشته تحصیلی و برنامه ریزی برای آینده کماکان سردرگمند و در فرصت کوتاه تعیین رشته غالباً هزینه زیادی بر آنها تحمیل می شود.
در حال حاضر در کشور ما صدها مؤسسه آموزش عالی با میلیونها دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول فعّالیت هستند، امّا به جرأت می توان گفت بخش عمده ای از این افراد بدلیل عدم اطلاع صحیح از نیاز بازار کار، تصویر روشنی از کاربرد تخصّص و جایگاه شغلی خود در آینده کشور ندارند و انتخاب رشته آنان نیز غالباً بر اساس الگو های غیرواقعی صورت می گیرد. تأسفبارتر آنکه این مراکز آموزشی که وظیفه مهارت آموزی به دانشجویان را به عهده دارند به دلیل ساختار تقلیدی و عدم وجود هدفگذاری مشخّص، اکثر فارغ التحصیلان را بدون کسب مهارت به بازار کار می فرستند و بهمین جهت نیز این افرد غالباً در دستیابی به شغل و رفع نیاز بازار کار ناموفقند که این موضوع را اظهارات گلایه آمیز بسیاری از کارفرمایانِ جذب کننده فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز تأیید می کند، کارفرمایانی که مجبورند با صرف وقت و هزینه های سرسام آورِ کارآموزی و کارورزی، فارغ التحصیلان را پس از استخدام، مهارت بیاموزند و طبعاً این موضوع می تواند به کاهش قدرت رقابت پذیری و عدم توفیق مورد انتظار این بنگاههای اقتصادی منجر شود.
از آنجا که هم سردرگمی جوانان و خانواده ها در انتخاب رشته تحصیلی و ناتوانی آنان در درک صحیح شرایط و نیاز آتی بازار کار و هم عدم موفقیت دانشگاهها در انجام وظیفه ی مهم مهارت آموزی و تربیت نیروی انسانی متخصّص مورد نیاز، به عدم وجود برنامه کلان تربیت نیروی انسانی کشور و گسترش بیرویه و غالباً سیاستبازانه ی مراکز آموزش عالی مربوط می شود، لذا ضرورت دارد که تمام دستگاههائی که بهر شکلی با تربیت، جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی مرتبطند، با کمک یکدیگر خلأ زیانبار برنامه ریزی نیروی انسانی مورد نیاز کشور را برطرف سازند و تنها به رشته هائی اجازۀ فعالیت و جذب دانشجو دهند که بتوانند حقیقتاً جوابگوی نیاز فعلی و آتی بازار کار کشور باشند و داوطلبان ورود به آموزش عالی را نیز جهت انتخاب اصولی رشته تحصیلی بگونه ای هدایت کنند که در انتخاب رشته تحصیلی در مرحله اوّل به استعدادها و انگیزه های خود و نیاز کشور و در مراحل بعد به پولسازی و سایر جنبه های مادی آن توجّه کنند.
موسوی زاده
1401/5/20
برچسب ها : پساکنکور کنکور 1401 نتایج آزمون سراسری 1401
- راوی گفت: رئیس جمهور حجت را بر استانداران تمام کرد، اگر بازهم مانعی در کار است بگویند
- راوی گفت: واقعا قرار است از نظرات کارشناسی نخبگان در حوزه های مختلف استفاده شود؟
- راوی گفت: نان بی کیفیت در خوزستان به دلیل انتقال گندم مرغوب ما به استانهای دیگر است/تامین روشنایی چندزمین فوتبال، کاری بهتر از هیچ!
- راوی گفت: وزارت نیرو بجای تعهداتش به صنایع، برق ماینرهای <مجاز> را تامین می کند
- رایالیوم بررسی کرد؛ حمله تلآویو به ارتش مصر/ سناریوهای خطرناک و غافلگیرکننده در راه است
- حماس: هیچ پاسخ رسمی به پیشنهاد اخیر آتشبس به دست ما نرسیده است / نتانیاهو مانع اصلی توافق
- سی ان ان: تونلهای حماس بسیار پیچیده و فراتر از ارزیابیهای ارتش اسرائیل است
- الجزیره بررسی کرد؛ انصارالله، «اسرائیل» را به جنگ فرسایشی کشانده است
- راوی گفت: رئیس جمهور حجت را بر استانداران تمام کرد، اگر بازهم مانعی در کار است بگویند
- راوی گفت: واقعا قرار است از نظرات کارشناسی نخبگان در حوزه های مختلف استفاده شود؟
- راوی گفت: نان بی کیفیت در خوزستان به دلیل انتقال گندم مرغوب ما به استانهای دیگر است/تامین روشنایی چندزمین فوتبال، کاری بهتر از هیچ!
- راوی گفت: وزارت نیرو بجای تعهداتش به صنایع، برق ماینرهای <مجاز> را تامین می کند