
برگزاری «آزمون جامع» مهارت آموزان دانشگاه فرهنگیان، ۶ مهر/ قبولی در آزمون شرط اشتغال در آموزشوپرورش
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه «آزمون جامع» مهارت آموزان دانشگاه فرهنگیان روز جمعه با حضور ۲۸ هزار نفر به منظور دریافت گواهی صلاحیت معلمی برگزار میشود گفت: قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهرهمندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است.
ایوب ابراهیمی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه موفقیت هر نظام آموزشی، وابستگی ویژهای به دانش و مهارتهای حرفهای معلم دارد گفت: معلم، مهمترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی - یادگیری است؛ اطمینان از کسب شایستگیها در خروجیهای دانشگاه، بدون توجه به ارزشیابی کیفیت تربیتمعلم امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی آموزش و پرورش توجه ویژهای به امر تربیت معلم و کیفیت آن شده است افزود: اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار ۲-۱۰) و طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم، بسترهای لازم را برای تحقق کیفیت مورد نظر پیشبینی کرده است. تربیت معلمانی برخوردار از شایستگیهای حرفهای، نیازمند بهرهگیری از برنامههای درسی منسجم و سازوکارهایی برای ارزشیابی برنامهها است، بدین منظور شیوههای متعددی برای ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان پیشبینی شده است که هر کدام بر اجزای خاصی از نظام دانشگاه تمرکز دارد.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی با تأکید بر سنجش کیفیت دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان و توجه به فرایند تربیتی آنان، بخشی از نظام جامع ارزیابی را تحقق میبخشد ادامه داد: ابعاد شایستگیهای رسمی و تصریح شده در برنامه درسی تربیت معلم به عنوان مواد سنجش در نظر گرفته میشوند، علاوه بر این، طراحی ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی بر اساس شش ویژگی سرنوشت ساز بودن ارزشیابی (در نظر گرفتن تأثیر جدی ارزشیابی بر زندگی حرفهای و شخصی)، همراستایی با ملاکهای مورد عمل در دانشگاه (مغایر نبودن ملاکهای نمرهدهی با ملاکهای مورد استفاده در دانشگاه)، اندازهگیری کلنگر (عدم تناظر یک به یک با ملاکهای دروس و توجه به برآیند کلی شایستگیهای پرورش یافته)، قابلیت اجرایی و اندازهگیری (امکانپذیری اندازهگیری مؤلفههای در نظر گرفته شده)، دقت اندازهگیری (اندازهگیری دقیق با درجه بالایی از روایی و اعتبار) و عینیت نمرهگذاری (استفاده از ملاکهای استاندارد و به حداقل رساندن ذهنیات متفاوت ارزیابان و نمرهدهندگان) تنظیم شده است.
ابراهیمی با بیان اینکه بر اساس بند ۱ ماده ۲ اساسنامه دانشگاه، تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مومن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، دارای فضایل اخلاقی و ارزشهای والای انسانی، کارآمد و توانمند در تراز جمهوری اسلامی ایران بر عهده دانشگاه فرهنگیان است گفت: دانشگاه مکلف است در مدیریت تمام عیار و همه جانبه کیفیت، از خود اهتمام ویژهای ورزد. حصول اطمینان از کسب انواع شایستگیها در دانشجو معلمان بدون پیشبینی سازوکاری برای ارزشیابی بروندادهای تربیت معلم امکانپذیر نیست. که یکی از این سازوکارهای برگزاری آزمونهای جامع و مبتنی بر سنجش سطوح بالای تفکر خروجیهاست.
وی با بیان اینکه این موضوع در راستای تحقق تضمین کیفیت که از مطالبات جدی نظام جمهوری اسلامیاز دانشگاه فرهنگیان است، اهمیت بیشتری دارد افزود: اجرای ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی (اصلح) زمینه مناسبی برای پیادهسازی عدالت در بین دانشجویان (با دخالت دادن کیفیت تحصیل در سرنوشت حرفهای آنان) و در میان دانشآموزان آینده آنان (که معلمان واجد صلاحیت را تجربه میکنند) فراهم میکند، ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی تنها یکی از سازوکارهای تضمین کیفیت بروندادهای نظام دانشگاه فرهنگیان است.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مهمترین اهداف طرح ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای دانشجو معلمان (اصلح) صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحیتهای حرفهای معلمان در بدو ورود، پاسخگو نمودن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجیهای آن، فراهم کردن شواهد ناظر به اثربخشی برنامه درسی رسمی و غیر رسمیدانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریتگرا، تقویت انگیزه تحصیلی در دانشجو معلمان گروههای هدف در این دوره از ارزیابی، مهارتآموزان سری هشتم، نهم و دهم و تعدادی از جاماندگان از سریهای قبل است ادامه داد: ملاک و معیار چارچوب سنجش در این دوره، صرفا برنامه درسی مصوب و ابلاغی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی برای مهارت آموزان است که از طریق رسانههای جمعی و به طور ویژه به اطلاع مشمولان رسیده است.
ابراهیمی با بیان اینکه محتوای آزمون از دروس عمومی تمام رشتهها (معلم تحولآفرین و آسیب شناسی کودک و نوجوان) و دروس اختصاصی هر یک از گروههای آموزش ابتدایی، کودکان استثنایی، آموزش متوسطه (۱۷ رشته دبیری)، تربیتبدنی، مراقب سلامت، مربی آمورتربیتی و مشاور واحد آموزشی است گفت: به منظور رعایت حال شرکت کنندگان و آسودگی خاطر تلاش شده تا داوطلبان بتوانند از طریق رزرو محل آزمون خود از طریق سامانه ابلاغی در استان مورد دلخواه در روز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ راس ساعت ۱۰ صبح در آزمون شرکت کنند.
وی با بیان اینکه در این مرحله از آزمون حدود ۲۸۰۰۰ نفر در ۸۱ حوزه آزمون سراسر کشور شرکت خواهند کرد که آمار دقیق آن پس از اتمام ثبت نام و رزرو محل آزمون مشخص خواهد شد اظهار کرد: با توجه به اینکه قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهرهمندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است، لذا حضور در آزمون ضرورت دارد.
برچسب ها : آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان آزمونهاي استخدامي
- راوی گفت: رئیس جمهور حجت را بر استانداران تمام کرد، اگر بازهم مانعی در کار است بگویند
- راوی گفت: واقعا قرار است از نظرات کارشناسی نخبگان در حوزه های مختلف استفاده شود؟
- راوی گفت: نان بی کیفیت در خوزستان به دلیل انتقال گندم مرغوب ما به استانهای دیگر است/تامین روشنایی چندزمین فوتبال، کاری بهتر از هیچ!
- راوی گفت: وزارت نیرو بجای تعهداتش به صنایع، برق ماینرهای <مجاز> را تامین می کند
- هشدار سازمان بازرسی به وزارت بهداشت/ دریافت کپی مدارک هویتی بیماران خلاف قانون است
- رئیس سازمان سنجش: کنکور ۱۴۰۵ یک نوبت برگزار میشود/نتایج آزمون امسال برای سال آینده معتبر نیست
- روشهای امنسازی پیامرسانها/ امنیت شبکههای اجتماعی خود را بالا ببرید
- رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور: خروج بیش از ۱.۸ میلیون نفر از اتباع غیرمجاز از کشور در دولت چهاردهم/ بازگشت خانوادگی ۷۰ درصد اتباع
- پزشکیان: با هرگونه حضور نیروی فرامنطقهای در قفقاز مخالفیم
- زلزله شب گذشته در افغانستان؛ مرگ صدها نفر و تخریب منازل
- در بیست وپنجمین نشست سران سازمان شانگهای؛ پزشکیان: سازمان شانگهای در راستای ایجاد جهانی صلحآمیزتر و همکاریهای اقتصادی گام بردارد
- اسلامی خبر داد؛ سفر ۲ بازرس آژانس با مجوز شورای عالی امنیت ملی به ایران
- استاندار در دیدار با معاون وزیر کشاورزی: انتقال آب بین حوضهای، کشاورزی خوزستان را با مشکل مواجه کرده است
- مدیرکل سیاسی استانداری استان خبر داد: ۱۲ شهریور؛ برگزاری انتخابات خانه احزاب خوزستان
- از اهواز تا دانشگاه شریف/ پای صحبت رتبههای تک رقمی کنکور ریاضی
- نماینده ولی فقیه در خوزستان: نماز روح انسان را زنده و زندگی را پربرکت میسازد
- راوی گفت: رئیس جمهور حجت را بر استانداران تمام کرد، اگر بازهم مانعی در کار است بگویند
- راوی گفت: واقعا قرار است از نظرات کارشناسی نخبگان در حوزه های مختلف استفاده شود؟
- راوی گفت: نان بی کیفیت در خوزستان به دلیل انتقال گندم مرغوب ما به استانهای دیگر است/تامین روشنایی چندزمین فوتبال، کاری بهتر از هیچ!
- راوی گفت: وزارت نیرو بجای تعهداتش به صنایع، برق ماینرهای <مجاز> را تامین می کند