
بودجه ای با نقاط قوّت بسیار!
با تصویب کلیات لایحه بودجه 1401 کل کشور در مجلس، از خطربزرگ دست به دست شدن لایحه بودجه بین دولت و مجلس جلوگیری شد چرا که اولاً ثابت شده که با رفت و برگشتهای مکرّر لایحه بودجه تغییر عمده ای در جزئیات آن رخ نخواهد داد و ثانیاً این کار زمانبر بوده و وقت زیادی از دولت و مجلس و بواقع از ملّت تلف می شود و با توجّه به محدودیت زمانی رسیدگی فرصت بررسی دقیق و اعمال اصلاحات لازم در لایحه از مجلس گرفته خواهد شد و در نتیجه بودجه ای در مجلس بتصویب می رسد که کارآئی لازم را برای حل مشکلات کشور ندارد. ضمن اینکه پذیرش کلیات لایحه بمعنای پذیرش تمام آنچه در لایحه آمده نبوده و مانع رسیدگی دقیق نمایندگان به جزئیات لایحه نخواهد بود و مجلس مختار است که با بهره گیری از فرصت کافی، در هر بخش نظرات اصلاحی داده و در نهایت بودجه کارآمدی را بتصویب برساند.
اینک لایحه ای که کلیات آن به تصویب رسیده دوباره به کمیسیون تلفیق مجلس بازگشته و نمایندگان با ارائه پیشنهادات خود این کمیسیون را در جهت بررسی دقیق جزئیات و تدوین بودجه ای مطلوب یاری می دهند، امّا منصفانه باید گفت که لایحه تقدیمی دولت به مجلس برای سال 1401 که در واقع اوّلین لایحه بودجه دولت سیزدهم بحساب می آید، علیرغم بعضی اشکالات و نقائص که امید است در کمیسیون تلفیق و صحن علنی در حدامکان رفع شوند از قوتهای زیادی برخوردار است بطوریکه باید آنرا لایحه ای بودجه ممتاز و متمایز دانست.
از مهمترین نقاط قوت این بودجه پیشنهادی تدوین آن براساس محاسبه شرایط واقعی و با اتکاء به منابع قابل دسترس است. دولت با پیش بینی کاهش هزینه های خود و جلوگیری از فرار مالیاتی پردرآمدها می کوشد تا نه تنها بدون استقراض از بانک مرکزی و انتشار بیرویه اوراق قرضه که بشدت تورم زا است هزینه های خود را تامین کند بلکه با افزایش اعتبارات عمرانی، ایجاد اشتغال توجّه به تولید و تامین مسکن و مانند آن رشد اقتصادی بالائی را که پیش بینی شده محقق سازد.
از دیگر جهت گیریهای مثبت دولت در این لایحه تاکید بر سیاست تمرکززدائی و دادن اختیارات به شورای برنامه ریزی استانها و تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت در استانها است که با واریز مازاد درآمدهای استانی در آن ضمن قطع ویژه خواریهای پایتخت و استانهای صاحب نفوذ، میتواند با گرهگشائی از مشکلات استانها و رفع عقب ماندگیهای تحمیلی، توسعه متوازن کشور را تضمین کند. افزایش درآمدهای مالیاتی را نیز باید یکی از نکات مثبت بودجه 1401 دانست زیرا علیرغم درآمدناخالص ملّی بالای کشور در مقایسه با اکثر کشورهای جهان میزان دریافت مالیات در ایران پائین بوده و درآمد مالیاتی موجود نیز عمدتاً بر دوش اقشار ضعیف حقوق بگیر است و پردرآمدها به اشکال گوناگون از پرداخت مالیات فرار می کنند امّا با تمهیداتی که اندیشیده شده می توان امیدوار بود که این منبع درآمد قابل اطمینان، بتواند بودحه کشور را از اتکاء به نفت و استقراض و انتشار اوراق قرضه تا حد زیادی نجات دهد. انشاءا... .
موسوی زاده
1400/10/22
برچسب ها : بودجه مجلس لایحه بودجه 1401
- راوی گفت: نمایندگان سهم کامل خوزستان از محل 3 درصد فروش نفت را مطالبه کنند
- راوی گفت: <گرد و خاک> نمایندگان در مجلس مقطعی نباشد تا به جایی برسد!
- راوی گفت: 18 نماینده استان و مدیریت بحران کشور تا کی می خواهند، به زیرخاک رفتن خوزستان بی تفاوت باشند؟
- راوی گفت: نرخ بالای بیکاری درخوزستان با وجود اینهمه صنعت، ثروت و فرصت ها، باعث شرمندگی مسببان آن است
- سیانان: خوشبینی محتاطانه آمریکا و ایران پس از دور سوم مذاکرات
- سازمان همکاری اسلامی تصمیم آمریکا علیه آنروا را محکوم کرد
- ابراز همدردی سازمان ملل با مردم و دولت ایران درپی انفجار بندرعباس
- راقچی در پایان دور سوم مذاکرات ایران-آمریکا: فضای مذاکرات جدی بود/ احتمال حضور کارشناس سازمان انرژی اتمی در جلسه آتی
- راوی گفت: نمایندگان سهم کامل خوزستان از محل 3 درصد فروش نفت را مطالبه کنند
- راوی گفت: <گرد و خاک> نمایندگان در مجلس مقطعی نباشد تا به جایی برسد!
- راوی گفت: 18 نماینده استان و مدیریت بحران کشور تا کی می خواهند، به زیرخاک رفتن خوزستان بی تفاوت باشند؟
- راوی گفت: نرخ بالای بیکاری درخوزستان با وجود اینهمه صنعت، ثروت و فرصت ها، باعث شرمندگی مسببان آن است